Kto powinien skorzystać z psychoterapii zaburzeń ze spektrum autyzmu dla dzieci i młodzieży?
Zaburzenia ze spektrum autyzmu najczęściej występują pod postacią autyzmu dziecięcego lub zespołu Aspergera. Diagnoza tego typu zaburzeń jest zawsze dużym obciążeniem zarówno dla samego dziecka czy nastolatka jak również również dla całego systemu rodzinnego. Na terapię związaną z autyzmem zapraszamy więc nie tylko członka rodziny, który otrzymał diagnozę ale także osoby bliskie, które przeżywają wiele emocji związanych z pojawieniem się autyzmu w rodzinie. Pacjent otoczony zostaje wsparciem adekwatnych do potrzeb oraz pracą ukierunkowaną na eliminowanie deficytów rozwojowych wynikających z autyzmu natomiast rodzina wyposażona zostaje w wiedzę o zaburzeniach ze spektrum autyzmu u swojego dziecka i sposoby radzenia sobie z trudnościami i emocjami.
Czemu służy psychoterapia zaburzeń ze spektrum autyzmu dla dzieci i młodzieży?
Terapia oraz psychoterapia, czyli wieloaspektowa praca z osobą zdiagnozowaną w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu oraz systemowi rodzinnemu, w którym się znajduje służy poprawie funkcjonowania tej osy jak również całego systemu. Ma głownie na celu przywrócenie równowagi tak aby Pacjent z autyzmem mógł optymalnie wykorzystywać swoje możliwości oraz w atmosferze akceptacji i miłosci realizować cele rozwojowe.
Przebieg terapii i psychoterapii zaburzeń ze spektrum autyzmu dla dzieci i młodzieży:
Rozpoczęcie procesu terapeutycznego najczęściej rozpoczyna się od niepokoju rodziców, którzy zauważają specyficzne zachowania dziecka. Niejednokrotnie szukając więc w internecie i natrafiają na opis zaburzeń ze spektrum autyzmu. Trafiają na konsultację do Specjalisty, którym najczęściej jest psycholog i na podstawie rozmowy, obserwacji i badania dziecka określa się poziom nasilenia trudności. W przypadku podejrzenia, że zaburzenia ze spektrum autyzmu mogą stanowić przyczynę trudności dziecka kierowane jest ono na diagnozę kompleksową. Dobra, wielospecjalistyczna, rzetelna i dokładna diagnoza jest zawsze podstawą rozpoczęcia procesu terapeutycznego.
W przypadku dzieci które trafiają do Ośrodka Cogito celem terapii i posiadają już diagnozę zaburzeń ze spektrum autyzmu, przebieg pracy rozpoczyna się zawsze od wizyty konstytucyjno - diagnostycznej - w trakcie której dokonywana jest ocena poziomu rozwoju poszczególnych sfer dziecka, rozmowie na temat jego trudności, mocnych stron oraz niepokoi zgłaszanych przez rodziców. Na podstawie diagnozy, obserwacji i wywiadu proponowany jest plan terapii/psychoterapii dziecka, wspólnie z dzieckiem i rodziną ustalany jest cel terapii, ustalenie kontaktu terapeutycznego i rozpoczęcie terapii. W terapii dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu niejednokrotnie terapia „wychodzi” z gabinetu, dla dobra dziecka Specjalista kontaktuje się ze szkoła, nauczycielami czy rodziną dziecka.