Oferta
zobacz menu

Cennik

Umów wizytę

Kto powinien skorzystać z terapii mutyzmu selektywnego?

Mutyzm selektywny to zaburzenie lękowe polegające na trwałej niemożności mówienia w określonych sytuacjach społecznych (np. w szkole, z obcymi dorosłymi), przy pełnej zdolności komunikacji w bezpiecznym środowisku (dom, bliscy). Terapia jest wskazana, gdy dziecko:

  • milczy w kontaktach szkolnych lub z obcymi, mimo że potrafi swobodnie mówić w domu;

  • unika interakcji werbalnych w grupie rówieśniczej lub podczas zajęć;

  • doświadcza lęku, napięcia lub zamrożenia w sytuacjach wymagających mówienia;

  • pomimo rozwoju językowego i poznawczego, nie inicjuje komunikacji w sytuacjach społecznych;

  • doświadcza negatywnych konsekwencji mutyzmu: trudności w nauce, izolacji rówieśniczej, niższej samooceny.

Czemu służy terapia mutyzmu selektywnego?

Terapia mutyzmu selektywnego ma na celu pomoc dziecku w przełamywaniu lęku związanego z mówieniem w trudnych sytuacjach, poprzez:

  • dokładną diagnozę i zrozumienie mechanizmu mutyzmu – jakie sytuacje uruchamiają blokadę werbalną;

  • budowanie stopniowego poczucia bezpieczeństwa w środowiskach, w których dziecko milczy;

  • rozwijanie strategii komunikacyjnych — zaczynając od komunikacji niewerbalnej (gesty, miny) do stopniowego wprowadzania mowy;

  • obniżenie napięcia i lęku przez techniki relaksacyjne, elementy terapii zabawą i modelowanie wzorców komunikacyjnych;

  • wsparcie rodziny i nauczycieli – edukację, jak sprzyjać rozwinięciu odwagi i komfortu mówienia;

  • poprawę funkcjonowania dziecka w szkole, w grupie oraz w kontaktach rówieśniczych.

Terapia mutyzmu selektywnego realizowana jest przez zespół specjalistów: psychologów, terapeutów zabawowych, a często również logopedów i pedagogów szkolnych — w zależności od potrzeb dziecka i jego sytuacji.

Przebieg terapii mutyzmu selektywnego

Terapia mutyzmu selektywnego w Ośrodku Terapii Cogito w Rzeszowie ma charakter stopniowego, systematycznego procesu, którego celem jest obniżenie lęku związanego z mówieniem i odzyskanie przez dziecko swobody w komunikacji. Podstawą oddziaływań jest budowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania, dzięki czemu dziecko może zacząć podejmować próby komunikacji bez presji i napięcia. W terapii wykorzystuje się techniki behawioralne i poznawczo-behawioralne, które polegają na stopniowym oswajaniu dziecka z sytuacjami wywołującymi blokadę werbalną. Praca odbywa się według tzw. „drabinki mówienia”, czyli hierarchii ekspozycji, w której krok po kroku dziecko przechodzi od komunikacji niewerbalnej, poprzez dźwięki, szept, cichą mowę, aż do swobodnych wypowiedzi w naturalnym środowisku.

Ważnym elementem terapii mutyzmu selektywnego jest stosowanie technik kształtowania zachowań werbalnych, takich jak „shaping” i „sliding-in”. Polegają one na delikatnym wprowadzaniu nowych osób do sytuacji komunikacyjnej oraz na stopniowym wydłużaniu wypowiedzi dziecka w bezpiecznym tempie. Terapeuta wykorzystuje również metody obniżania napięcia emocjonalnego i regulacji lęku, takie jak proste ćwiczenia oddechowe, relaksacyjne oraz elementy mindfulness. Dzięki temu dziecko uczy się radzić sobie z fizjologicznymi objawami lęku i rozwija poczucie wpływu na własne reakcje.

Terapia obejmuje także naukę praktycznych umiejętności społecznych i komunikacyjnych. Dziecko uczy się inicjowania kontaktu, odpowiadania na pytania, podtrzymywania rozmowy oraz wyrażania własnych potrzeb w sposób adekwatny i akceptowalny społecznie. W miarę postępów praca przenoszona jest z gabinetu do środowiska naturalnego, takiego jak szkoła czy grupa rówieśnicza. Proces ten określa się mianem generalizacji i jest kluczowy dla trwałości efektów terapii mutyzmu.

Całość oddziaływań terapeutycznych jest prowadzona w ścisłej współpracy z rodzicami i szkołą. Terapeuci uczą dorosłych, jak wspierać dziecko w codziennych sytuacjach, jak reagować na próby mówienia i jak unikać wzmacniania ciszy. Dzięki temu dziecko doświadcza spójnego podejścia w gabinecie, w domu i w szkole, co znacząco zwiększa skuteczność terapii.

Terapia mutyzmu selektywnego w Rzeszowie prowadzona w Ośrodku Terapii Cogito jest procesem indywidualnie dopasowanym do potrzeb dziecka, jego wieku, nasilenia objawów i środowiska. Systematyczna praca nad emocjami, stopniowe oswajanie z mówieniem i nauka nowych strategii komunikacyjnych pozwalają młodym pacjentom na odzyskanie pewności siebie, przełamanie lęku i swobodniejsze funkcjonowanie w relacjach społecznych.

Jacy specjaliści prowadzą w Rzeszowie terapie Mutyzmu
Joanna Fularz
Joanna Fularz
Psychoterapeuta
Założycielka i dyrektorka Ośrodka Terapii COGITO - psycholożka, Certyfikowana Psychoterapeutka Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, specjalistka psychoterapii dzieci i młodzieży, analityk zachowania oraz specjalista w zakresie diagnozy i terapii neuropsychologicznej. Ukończyła Psychologię na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim...
rozwiń
Magdalena Hadaj
Magdalena Hadaj
Psychoterapeuta
Pani Magdalena ukończyła studia psychologia na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie w roku 2018, oraz studia podyplomowe pedagogiczne, studia kwalifikacyjne na tej samej uczelni w 2018 roku. Obecnie jest w trakcie 4 letniego kursu...
rozwiń
Anna Skiba
Anna Skiba
Ukończyła Psychologię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w  Szpitalu Klinicznym im. Babińskiego w Krakowie, a także pracując w poradnii psychologiczno-pedagogicznej.Aktualnie jest w trakcie
rozwiń

Ile kosztuje terapia mutyzmu?

Zobacz nasz cennik usług

Zasady prowadzenia terapii w Ośrodku Terapii COGITO

Regulamin
Umów wizytę

Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Co jeszcze możemy dla Ciebie zrobić?