Kto powinien skorzystać z psychoterapii zaburzeń lękowych u młodzieży?
Badania pokazują, że zaburzenia lękowe mogą dotykać nawet 20% dzieci i nastolatków. To co może niepokoić rodziców i opiekunów to spostrzeżenie, że:
- lęk, jaki przeżywa nastolatek jest nasilony nieproporcjonalnie do okoliczności (na przykład paraliżujący lęk podczas odpowiedzi przy klasie),
- jest wywoływany neutralnymi, nie stwarzającymi niebezpieczeństwa bodźcami (na przykład jazdą rowerem, widokiem motyli, wchodzeniem do budynku szkoły),
- trwa nieproporcjonalnie długo w stosunku do wywołującego go bodźca (nastolatek po spotkaniu z pająkiem odczuwa lęk przez cały dzień),
- zaburza codzienne funkcjonowanie dziecka (na przykład dziecko boi się pójść do szkoły, boi się wsiadać do auta),
- towarzyszą mu nasilone objawy somatyczne (przyspieszone bicie serca, pocenie się, drżenie, przyspieszony oddech, uczucie duszności, zawroty głowy).
Zaburzenia lękowe mogą przybierać różne postacie: fobii, lęków separacyjnych, mutyzmu wybiórczego, napadów paniki, uogólnionych zaburzeń lękowych, zaburzeń obsesyjno - kompulsywnych. Bez względu na ich rodzaj, podwyższony poziom leku jest źródłem ogromnego dyskomfortu i wymaga specjalistycznej pomocy.
Czemu służy psychoterapia zaburzeń lękowych u młodzieży?
W Ośrodku Terapii Cogito zajmujemy się osobami z zaburzeniami lękowymi w sposób kompleksowy. Wielospecjalistyczny Zespól pozwala na dogłębną diagnozę oraz opracowanie trafnego i szczegółowego programu terapii dostosowanego go Pacjenta. W przypadku młodych osób, i dzieci u których objawy są nasilone korzystamy ze wsparcia psychiatry dziecięcego. Terapia zawsze oparta jest na dokładnej diagnozie i służy poprawie funkcjonowania i optymalizacji poczucia leku oraz wypracowaniu sposobów radzenia sobie z lękiem i innymi emocjami.
Psychoterapia zaburzeń lękowych u młodzieży to specjalistyczne podejście, które ma na celu pomóc młodym ludziom w radzeniu sobie z problemami lękowymi i pozwolić im na osiągnięcie zdrowia psychicznego. Lęk to naturalna reakcja na zagrożenie, ale gdy jest chroniczny i nieproporcjonalny do rzeczywistej sytuacji, może powodować poważne problemy zdrowotne i życiowe. Psychoterapia jest skutecznym narzędziem w leczeniu zaburzeń lękowych u młodzieży, umożliwiając im zrozumienie i kontrolowanie swojego lęku oraz prowadzenie bardziej zrównoważonego i szczęśliwego życia.
Psychoterapia może pomóc młodzieży zrozumieć, co jest źródłem ich lęku, i dostarczyć im narzędzi do zarządzania tymi uczuciami. Przez naukę strategii radzenia sobie, takich jak techniki relaksacyjne, terapia poznawczo-behawioralna czy praktyki uważności, młodzież może nauczyć się radzić sobie z trudnymi emocjami w zdrowszy sposób. Psychoterapia może również pomóc młodzieży w zrozumieniu, jak lęk wpływa na ich myśli i zachowanie, oraz w identyfikacji i zmianie negatywnych wzorców myślowych, które mogą zwiększać uczucie lęku.
Psychoterapia dla młodzieży z zaburzeniami lękowymi może również skupiać się na budowaniu zdolności interpersonalnych, takich jak komunikacja, asertywność i umiejętności rozwiązywania problemów. Te umiejętności mogą pomóc młodym ludziom w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami życiowymi, które mogą powodować lęk. Z biegiem czasu, praca nad sobą w terapii może prowadzić do zmniejszenia objawów lękowych, większego poczucia kontroli nad własnym życiem i większego zadowolenia z życia.
Przebieg psychoterapii zaburzeń lękowych u młodzieży krok po kroku:
Podobnie jak w przypadku innych zaburzeń terapia zaburzeń lękowych opiera się pracy zespołu specjalistów: psychoterapeuty, psychiatry, terapeuty rodzin lub par. W niektórych przypadkach dzieciom i młodzieży u których objawy lękowe są bardzo nasilone i znacznie utrudniają prawidłowe funkcjonowanie wdrażane jest leczenie farmakologiczne (ściśle współpracujemy z psychiatrami), jednakże w leczeniu zaburzeń lękowych zasadniczo odgrywa ono pomocniczą rolę i wykorzystuje się je doraźnie. Pomoc rozpoczyna się zawsze od wizyt konsultacyjno - diagnostycznych.
- Wizyty konsultacyjno - diagnostyczne - dokładny wywiad dotyczący objawów, trudności oraz przebiegu dotychczasowego życia młodego Pacjenta z uwzględnieniem trudności natury emocjonalnej, społecznej i zdrowotnej. Szczegółowe badanie dotyczące rodzaju oraz nasilenia zaburzeń związanych z lękiem, czasem jego pojawienia się oraz przebiegiem dotychczasowej pomocy. W czasie diagnozy nastolatek może być poproszony o wykonanie testów, które w sposób obiektywny i rzetelny pozwalają na pogłębienie diagnozy zaburzeń lękowych.
- Omówienie wyniku konsultacji i diagnozy, zaproponowanie planu leczenia dostosowanego dla nastolatka i jego trudności, omówienie kontraktu terapeutycznego oraz zasad współpracy.
- Rozpoczęcie leczenia właściwego: psychoterapii, farmakoterapii, terapii grupowej. Bardzo istotna jest w procesie leczenia zaburzeń odżywiania psychoedukacja oraz pomoc systemowa młodemu Pacjentowi i jego rodzinie. W przypadku nasilonych objawów związanych z lękiem takich jak fobia szkolna czy zaburzenia obsesyjno - kompulsywne w początkowym etapie psychoterapii istotne jest wsparcie psychiatryczne nastolatka oraz systemowe dla jego rodziny.