Do kogo są skierowane warsztaty z treningu asertywności
Trening asertywności dla dzieci i młodzieży może być wartościowy dla wielu grup osób. Asertywność jest potrzebna w każdym wieku, natomiast w przypadku dzieci i młodzieży jest ona szczególnie ważna. Z tego względu w szczególności warsztaty kierujemy do następujących osób:
1.Dzieci w wieku szkolnym
Dzieci w wieku szkolnym, zwłaszcza te, które mają trudności w wyrażaniu swoich myśli, uczuć czy potrzeb, mogą skorzystać z treningu asertywności. Pomocne jest w rozwijaniu zdolności wyrażania siebie w sposób konstruktywny i pewny.
2. Młodzież w okresie dorastania
W okresie dorastania wiele osób boryka się z presją grupy rówieśniczej, próbując dostosować się do oczekiwań innych. Trening asertywności może pomóc młodzieży w utrzymaniu swojej tożsamości i wyrażaniu swoich poglądów.
3. Dzieci i młodzież mające niską samoocenę
Osoby cierpiące na niską samoocenę mogą skorzystać z treningu asertywności, aby poczuć się pewniej w relacjach społecznych i zawodowych oraz rozwijać zdolność wyznaczania swoich granic.
4. Dzieci z trudnościami w komunikacji
Dzieci z trudnościami w komunikacji, takimi jak autyzm czy zespół Aspergera, mogą odnieść korzyść z treningu asertywności, który pomoże im lepiej zrozumieć kontekst społeczny i interakcje z innymi.
5. Osoby z trudnościami w wyrażaniu emocji
Niektóre dzieci czy nastolatki mogą mieć trudności w wyrażaniu swoich emocji, co może prowadzić do frustracji i nieporozumień. Trening asertywności może pomóc w nauce wyrażania uczuć w sposób konstruktywny.
Warto pamiętać, że trening asertywności jest wartościowy dla osób w różnym wieku i o różnych potrzebach. Każdy, kto chce poprawić umiejętności komunikacyjne, budować pewność siebie i rozwijać zdrowe relacje, może wziąć udział w takim treningu.
Korzyści z udziału w treningu asertywności dla dzieci i młodzieży
Udział w treningu asertywności może przynieść wiele korzyści dzieciom i młodzieży, które rozwijają swoje umiejętności komunikacyjne, interpersonalne i radzenia sobie w różnych sytuacjach. Oto niektóre z głównych korzyści z udziału w treningu asertywności
1. Rozwinięcie pewności siebie
Dzieci i młodzież uczą się wyrażać swoje myśli i uczucia w sposób jasny i pewny, co prowadzi do wzrostu ich pewności siebie. Zyskanie umiejętności asertywności pomaga unikać niepewności i wątpliwości w relacjach z innymi.
2. Skuteczne radzenie sobie z presją grupy
Trening asertywności pomaga dzieciom i młodzieży w radzeniu sobie z presją grupy rówieśniczej. Umiejętność wyrażania swoich poglądów i opinii może pomóc w unikaniu wpływu negatywnych zachowań grupowych.
3. Budowanie zdrowych relacji
Asertywność jest kluczowa w budowaniu zdrowych i szacunkowych relacji. Dzieci i młodzież uczą się wyrażać swoje oczekiwania, granice i potrzeby w sposób, który umożliwia tworzenie trwałych i satysfakcjonujących relacji.
4. Skuteczne rozwiązywanie konfliktów
Uczestnicy treningu asertywności uczą się, jak rozwiązywać konflikty w sposób konstruktywny, bez agresji czy unikania. Umiejętność wyrażania swoich potrzeb może pomóc w unikaniu eskalacji konfliktów.
5. Rozwinięcie umiejętności komunikacyjnych
Trening asertywności pomaga w rozwijaniu umiejętności werbalnego i niewerbalnego komunikowania się. To ważne dla zrozumienia innych i efektywnej wymiany informacji.
6. Ochrona przed znęcaniem się
Dzieci i młodzież, którzy uczą się być asertywni, mogą lepiej bronić się przed znęcaniem się lub nieodpowiednimi zachowaniami innych.
7. Samokontrola emocjonalna
Asertywność pomaga w zachowaniu spokoju i kontrolowania emocji w sytuacjach trudnych. Dzieci uczą się reagować spokojnie i odpowiedzialnie.
8. Przygotowanie do przyszłych wyzwań
Umiejętności asertywności są nie tylko ważne w młodości, ale także w dorosłym życiu, zarówno w sferze osobistej, jak i zawodowej.
9. Lepsza komunikacja z rodzicami i nauczycielami
Trening asertywności może pomóc dzieciom i młodzieży w komunikacji z dorosłymi, co może prowadzić do lepszego zrozumienia i wsparcia w ich potrzebach.
10. Rozwinięcie umiejętności liderowania
Umiejętność asertywności jest cenna dla rozwijania umiejętności przywódczych, ponieważ pozwala na efektywną komunikację i wpływanie na innych.
11. Redukcja stresu i lęku
Posiadanie zdolności do asertywnego wyrażania siebie może pomóc w redukcji stresu i lęku związanego z interakcjami społecznymi.
12. Lepsze wykorzystanie potencjału
Trening asertywności umożliwia dzieciom i młodzieży wykorzystanie pełnego potencjału poprzez pewniejsze i efektywniejsze uczestnictwo w różnych sytuacjach.
Te korzyści stanowią podstawę tego, jak udział w treningu asertywności może wpłynąć pozytywnie na rozwój emocjonalny, społeczny i edukacyjny dzieci i młodzieży.
Przebieg treningu asertywności
Program treningu asertywności jest zależny od:
- Zaplanowanego czasu warsztatów
- Wieku uczestników
- Specyfiki uczestników czy też problemów uczestników
Ośrodek Terapii COGITO przed każdą edycją zajęć przeprowadza indywidualną analizę i wywiady celem optymalizacji programu warsztatów do potrzeb i oczekiwań uczestników (bądź ich rodziców - w przypadku młodszych dzieci).
Celem treningu jest dostarczenie uczestnikom narzędzi i umiejętności potrzebnych do skutecznego wyrażania siebie i budowania zdrowych relacji.
1. Wprowadzenie do asertywności i komunikacji
• Wprowadzenie do szkolenia, cele i oczekiwania.
• Definicja asertywności i różnica między asertywnością a agresją i biernością.
• Skuteczne elementy komunikacji: werbalna i niewerbalna.
• Ćwiczenia praktyczne: Rozpoznawanie elementów komunikacji w przykładowych scenkach.
• Rozpoznawanie własnych emocji i potrzeb.
• Tworzenie zdrowych wyrażeń uczuć w komunikacji.
• Ćwiczenia asertywności: Wyrażanie swoich preferencji w grupie.
2. Wyrażanie opinii i asertywne odmawianie
• Wyrażanie własnych opinii w sposób asertywny.
• Rola pozytywnego myślenia w wyrażaniu opinii.
• Ćwiczenia asertywności: Wyrażanie opinii na temat konkretnych tematów.
• Jak asertywnie odmawiać, nie czując się winnym?
• Rozpoznawanie presji grupy i jak jej unikać.
• Ćwiczenia: Asertywne odmawianie i tłumaczenie swoich decyzji.
3. Radzenie sobie z konfliktami
• Rozpoznawanie sytuacji konfliktowych i ich przyczyn.
• Techniki asertywnego rozwiązywania konfliktów.
• Gry i symulacje: Rozwiązywanie konfliktów w parach.
• Współpraca i komunikacja w trudnych sytuacjach.
• Praktyczne ćwiczenia: Skuteczne argumentowanie swoich stanowisk.
• Rozpoznawanie emocji w konflikcie i ich kontrolowanie.
• Ćwiczenia praktyczne: Rozwiązywanie konfliktów w zespole.
4. Rozwijanie pewności siebie i umiejętności interpersonalnych
• Rozwijanie pewności siebie poprzez asertywność.
• Skuteczne zachowania w sytuacjach społecznych.
• Budowanie zdrowych relacji przy pomocy asertywności.
• Ćwiczenia w grupie: Wzmacnianie umiejętności interpersonalnych.
• Trening autoprezentacji: Jak skutecznie przedstawiać siebie i swoje zainteresowania.
• Gry i zabawy: Rozwijanie umiejętności asertywności w zabawny sposób.
5. Podsumowanie i praktyka w życiu codziennym
• Praktyka umiejętności asertywności w codziennym życiu.
• Dyskusja na temat wyzwań i korzyści związanych z asertywnością.
• Tworzenie indywidualnych planów rozwoju asertywności.
• Wyzwania na przyszłość: Jak kontynuować rozwijanie asertywności?
Przy budowaniu programu skupiamy się na tym, aby program zawierał zarówno elementy teoretyczne, jak i praktyczne ćwiczenia, które umożliwią uczestnikom rozwijanie umiejętności asertywności w różnych kontekstach.