Oczekiwania wobec nauczyciela w procesie nauczania i wychowania są coraz wyższe. Praca z dziećmi i młodzieżą wymaga od nauczyciela nie tylko konkretnej wiedzy, ale również (a może przede wszystkim) odpowiednich umiejętności wychowawczych i behawioralnych. W ciągu ostatnich lat ilość dzieci i młodzieży, które wymagają indywidualnego podejścia znacząco się zwiększyła, w klasach jest coraz więcej uczniów z problemami rozwojowymi czy emocjonalnymi. Stąd nieodzownym staje się podnoszenie kwalifikacji nauczycieli, aby ich kompetencje przystawały do potrzeb. Z tego względu Ośrodek Terapii COGITO postanowił poszerzyć ofertę o szkolenia, których tematyka odnosi się do największych wyzwań w zawodzie nauczyciela.
Szkolenia dla nauczycieli i rad pedagogicznych z zakresu pracy z dziećmi i młodzieżą szkolną:
- Jak pracować z dziećmi z zaburzeniami mowy (afazja, mutyzm)? – warsztaty
- Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju? – warsztaty
- Jak zapobiegać zachowaniom agresywnym wśród dzieci i młodzieży szkolnej? – warsztaty
- Jak pracować z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? – warsztaty
- Jak pracować z uczniami z zaburzeniami rozwoju emocjonalnego? – warsztaty
- Jak pracować z uczniami z zaburzeniami rozwoju relacji społecznych? – warsztaty
- Jak rozpoznawać i jak reagować w zakresie uzależnień wśród uczniów? - jedzenioholizm, internetoholizm, zakupoholizm – warsztaty
- Radzenie sobie z trudnymi zachowaniem u dzieci z zaburzeniami rozwoju w szkole podstawowej – warsztaty
- Radzenie sobie z trudnymi zachowaniem u dzieci z zaburzeniami rozwoju w szkole średniej – warsztaty
Szkolenia z zakresu spektrum autyzmu:
- Uczeń z Zespołem Aspergera w szkole - szkolenie z rozumienia Zespołu i poznanie metod wsparcia
- Praktyczne metody pracy z uczniem z zespołem Aspergera – warsztaty
- Praktyczne metody pracy z uczniem z autyzmem w szkole podstawowej – warsztaty
- Praktyczne metody pracy z uczniem z autyzmem w szkole średniej – warsztaty
Szkolenia z zakresu rozwoju kompetencji nauczycieli:
- Rola emocji w rozwoju dziecka w szkole – szkolenie połączone z warsztatami
- Zarządzanie emocjami i stresem w pracy nauczyciela – szkolenie połączone z warsztatami
- Co zrobić, aby chciało się chcieć? Metody przeciwdziałaniu wypaleniu zawodowemu nauczyciela – warsztaty
- Asertywność oraz empatia w komunikacji nauczyciela – szkolenie połączone z warsztatami
Sposób prowadzenia szkoleń dla nauczycieli i rad pedagogicznych
Przed każdym szkoleniem prowadzone są wywiady i konsultacje z nauczycielami oraz dyrekcją szkoły. Podczas wywiadu badane są oczekiwania w zakresie szkolenia, określane są oczekiwane efekty szkolenia oraz zbierane są informacje nt. trudnych zachowań uczniów w szkole.
Na podstawie takich konsultacji zakres szkolenia jest indywidualnie dobierany dla danej szkoły - bo każda szkoła ma swoją specyfikę, ma różnych uczniów i i boryka się z różnymi wyzwaniami. W szkoleniach nacisk jest położony na uzyskanie praktycznej wiedzy– stąd do minimum jest ograniczana wiedza teoretyczna, a priorytetem jest wskazanie praktycznych metod pracy z dziećmi i młodzieżą. Szkolenia są podzielone na bloki tematyczne, gdzie każdy blok składa się ze wstępu teoretycznego, a następnie pracy w grupach lub pracy indywidualnej. Po zakończeniu szkolenia dany uczestnik uzyskuje wiedzę pozwalającą na zastosowanie do konkretnych sytuacji czy do konkretnego ucznia.